Sidevisninger i alt

lørdag den 6. august 2016

Trut i kroner og liljer

Trompetkrone, Catalpa bignonioides som jeg købte som et 50 cm højt træ på plantemarkedet i Geografisk have i Kolding i 2011 eller 12. Jeg kunne vælge mellem alm. grøn og så denne gulgrønne sag. Jeg er glad for at jeg valgte den lyse her, som passer så glimrende i 'Det gule bed'. Se hvor lille det var da jeg plantede det her
Det springer meget sent ud og hvert forår tror jeg at NU er det nok gået ud, men pludselig står det med blade så store som tekopper og lyser langtvæk.
Jeg glæder mig til det begynder at blomstre, det sker nok først om nogle år - synes jeg har hørt eller læst at det skal være 10-15 år inden blomstringen starter. Så der er noget at glæde sig til om nogle år i august måned, en usædvanlig måned for et træ blomstrer i synes jeg.

Apropos trompeter - i samme bed står et par gule liljer. Med lidt god vilje kan de også minde om trompeter...
Jeg kender desværre ikke navnet på denne gul-røde skønhed, men den dufter som en drøm.
Den gule herunder hedder Lilium Honeymoon - en rigtig smuksak.
Allersidst et aftenbillede oppe fra det højeste punkt i haven (det gule bed er lige til venstre for fotografen) ned over staudebedet og drivhuset i baggrunden, sådan aftener vil vi gerne have mange flere af og ikke det regnvejr der bydes på i dag.

Update: Jeg blev gjort opmærksom på at trompetkrone får lange bønner og så kom jeg i tanke om at sådan et træ fotograferede jeg i Berlin i sidste uge, så for min egen - og måske også for din - skyld, sætter jeg lige billedet ind her.


9 kommentarer:

  1. Det kender jeg godt, at man tror, trompetkronen er gået ud, og dagen efter rager den en meter op med de flotteste blade. Hyggelig aftenstemning -vi har heldigvis solskin i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det fik vi heldigvis også, så jeg har været ude at lave "en hel masse", selvom jeg troede det ville blive en indedag. Dagen startede med flere timers øsregnvejr. Nu truer en byge igen, og jeg er gået ind for at slappe af - og blive ren - inden vi skal ned til gode venner for at spise.

      Slet
  2. Her er sol og meget blæst i dag, foreløbig kun en enkelt byge.
    Jeg købte også trompetkrone for 3-4 år siden. Vores har heller ikke blomstret endnu, men min haveveninde købte en samtidig med mig og plantede den i en krukke, den har blomstret, forunderligt synes jeg.
    Din lilje ligner en af mine, den hedder Smokey Mountain.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hønneballe, ejj hvor dejligt med et navn på den stribede. Jeg har været mit "kartotek" igennem for at finde navnet, men etiketten var pist borte.
      Det lyder godt nok forunderligt med at en trompetblomst i krukke blomstrer først. Måske tror den at den er ved at dø og skynder sig at blomstre... :-)

      Slet
  3. Catalpa er nemlig flot - og jeg tror også at den er frosset ihjel hvert år. Mit træ har ikke blomstret, men skulle du komme til kbh i august er der en beplantning af gamle træer i landbohøjskolens have. Senere hænger der tæt med lange frøbælge, ser meget eksotisk ud! Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, så var det sådan et træ jeg fotograferede i Berlin. Det havde de der lange bønner og var virkeligt specielt. Tror lige jeg sætter billedet ind, så jeg kan huske hvordan det ser ud. Tak skal du have. Og jo, tror nok jeg kommer lidt tiere til KBH fremover, har en datter der rejser derover for at bo i næste weekend...

      Slet
  4. Hej Tina.Hvor er den flot din trompetkrone...........er også vild med den limefarve den har.Men det er godt nok længe at vente på den skal blomstre.4God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette, hvis man venter på noget godt...
      Det gør såmænd ikke noget, for bladene er så flotte at det egentligt ikke ville gøre noget at den ikke blomstrede.

      Slet
  5. Helt vildt flotte blomster. Super fedt. Jeg håber på at se meget mere til haven, linket er i hvert fald gemt nu.

    Mvh. Simon Hansen - Bloomit.dk

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.