Sidevisninger i alt

onsdag den 23. august 2017

Flere til samlingen

Som de fleste haveinteresserede bloggere og andet godtfolk, har jeg en bunke havebøger til de mørke vinteraftener og som slå-op-værker til de mange gange hvor jeg er i tvivl om det ene eller andet ...

Jeg er blevet enig med mig selv om - mange gange - at jeg ikke skulle have flere bøger, og alligevel sniger der sig flere og flere ind på hyldet. Et godt tilbud er jo ... et godt tilbud!
Disse bøger er valgt pga. udseendet :-) - og det er ikke engang løwn.
Jeg vælger tit ud fra udseendet, I sku' bare se min mand (ejjj, jeg kunne ikke nære mig) såsom nye stauder og ikke mindst roser, som jeg bare må have, selvom jeg slet ikke har en god plads til dem eller ikke passer til min jord, vinflasker med en flot etiket, bøger fra biblioteket med et interessant look og altså også havebøger på tilbudshylderne. Det er så ikke altid, indholdet i alle tingene står mål med udseendet, men det sker da man er heldig.

Et eksempel fra Botanik for havefolk

Et eksempel fra Latin for havefolk
Jeg tror det er gode opslagsværk, men ikke bøger jeg orker at læse fra start til slut.

De lyserøde lavendler i krukken står mest i skygge, så de er først ved at springe ud, de er lækre.

Hampstokrose, en flere meter høj staude, med de yndigste små lyserøde blomster


Sankt Hans urt, en staude, jeg først har fået øjnene op for de sidste par år, da nye typer er dukket op, bla. de mørkere rosa.
  
De eneste dahlia der rigtigt er fine i år, er disse. Det er lige før de ser lidt kunstige ud.




Nuværende projekt er at forny hækken på den måde at jeg klipper, trækker, hiver alle de gamle grene væk. Det er et hestearbejde - og det går langsomt. Til gengæld bliver der enorme mængder grenaffald.




4 kommentarer:

  1. Havebøger kan man ikke undvære, jeg har også mange, alt for mange, men nænner ikke at skille mig af med bare en af dem :-) Jeg har også Latin for havefolket, jeg har en ide om at prøve at lære lidt mere om de latinske navne.
    Hvor er den lyserøde lavendel da bare sød.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  2. Hej Lene
    Tak for din kommentar. Jeg ville også gerne blive bedre til blomsternes latinnavne. Indtil nu kan jeg: digitalis :-) Nej, jeg kan nok flere, men det er absolut ikke det jeg er bedst til. Tværtimod, når nogen spørger kan jeg hverken det danske eller det latinske navn, selvom det ligger lige på tungen. Det kan jeg til gengæld når de er gået...

    SvarSlet
  3. Hvor er det sjovt at læse dit indlæg,du vælger efter hvad du ser,når det er du ikke ene om. Jeg har også flere gange hevet bøger og blade med hjem på den konto. Det er godt med informationskilder og selvom internettet kan give mange oplysninger er der nu ikke noget som en papirbog (min mening)det er altid rart at kunne slå op hvis man er i tvivl. Din store buke grene kunne der blive fine kugler af til at pynte med i haven. Hyge herfra.

    SvarSlet
  4. Hej Leila
    Det er ikke så pænt at vælge efter udseendet alene, heldigvis spiller indholdet også ind :-) Jeg elsker også papirbøger, selvom jeg også holder af nettet, ellers ville jeg jo ikke blogge (selvom jeg ikke er så aktiv).
    Jeg tror de fleste af grenene måske er for tørre, mange af dem er halvt gået ud og knækker ved mindste berøring, men der er nogle lange javerter der må kunne bruges. Tak for rådet, jeg tror jeg vil prøve!

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.