Sidevisninger i alt

mandag den 4. september 2017

Havemarked og sensommersysler

Fristet af at skulle tilplante det nye bare stykke jord, kørte jeg "et smut" til Den geografiske have i Kolding til høstplantemarked i går søndag. Og jeg fik også købt lidt, som der ses herunder på fotoet.
Plantemarkedet er selvfølgelig ikke så stort som det i juni måned, men hyggeligt.
Det undrer mig dog at det koster hele 75 kr. at komme ind. Jeg mindes at da vi begyndte at komme her, kostede det 30 kr. - hvis man regner det ud i %, så er det lidt vildt synes jeg.
Jeg var med til en rundvisning i haven (25 kr.) med en ansat gartner, det var vældigt hyggeligt og informativt, selvom der ikke var stor tilslutning.
Hjemme fik jeg plantet mine indkøbte hostaer og bregner ud. Græsserne havde jeg andre steder i haven. Der skal også plantes nogle alunrod og så skal der sættes løg, tulipaner og nasisser.

Energiniveauet var højt for en gangs skyld, vejret var godt og ikke mindst vindstille. Jeg gik derfor igang med at rydde op i det store staudebed. Det var tiltrængt. Nelliker var vokset ud over stenbelægningen og var et godt gemmested for de forhadte dræbersnegle. Nelliker blev klippet tilbage og dræbersnegle blev elimineret. De alm. blå iris var to steder groet helt i ring og der var masser af ukrudt og andre stauder groet ind i. Jeg var noget så træt af dem, så nu kom de alle op. Ah, måske skal en enkelt klump plantes et andet sted - og resten kommer i komposten.
Det eneste foto jeg kan finde af den blå iris. Den er en aflægger af en aflægger af en aflægger.

Sidst et billede af min Trompetkrone, som er ved at blive et rigtigt pænt træ. Det er nu 6-8 år siden jeg købte det - også i Kolding til plantemarked.
Se mine tidligere indlæg om trompetkrone her, her eller her. Størrelsesforskellen er til at få øje på.

6 kommentarer:

  1. Jeg har kun en gang været til høstmarked i Geografisk Have, og det var før vi begyndte på blogtræf Grundlovsdag. Men prisen.... altså jøsses.
    Altid dejligt at få lidt nye planter :)
    Trompetkronen ser fin ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej frk. Anemone. Det er lidt halvdyrt, men omvendt - så koster ens hobby jo noget...

      Slet
  2. Det er da godt nok mange Iris du har gravet op,men en gang imellem er det den enste vej, hvis der kommet for meget af naturplanter imellem. Sikker en udvikling af din tropetkrone. Jeg kender ikke træet men nu har jeg skrevet den på listen over de planter jeg skal læse mere om. Hygge herfra med ønsket om en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Leila. Ja det er også nødvendigt for at få plads til noget nyt og spændende.

      Slet
  3. Det er dejligt, når man oplever ens energiniveau meget højt...så får man virkelig noget fra hånden :)

    SvarSlet

En kommentar er altid værdsat.